Tutorial III – Hărți corecte cu JOSM și Validator

Acest post are la bază o discuție de pe lista OSM în română: http://groups.google.com/group/ro-osm

După drumul prin Moldova am avut de adăugat destule informații în diferite zone. Astfel am descoperit destule probleme existente la nivelul informației din OSM care pot fi evitate cu putină grijă. Dar pentru asta trebuie să folosim JOSM și plugin-ul Validator.

Validator este foarte folositor în multe cazuri, însă raportează ca warning-uri și multe lucruri false, deci trebuie să intervenim și noi în acest proces. Am să vă povestesc pe scurt despre erorile/avertismentele date de acest plugin și modalitățile de corectare pentru fiecare caz.

Erori:

1. Duplicated nodes – Apare când există mai multe noduri în aceeași locație. Poate fi corectat automat, prin comasarea proprietăților diferitelor noduri în unul singur.

2. Duplicated way nodes – Un nod apare de mai multe ori consecutiv într-un „way”, deci nu este vorba de drumuri care se intersectează singure. Poate fi corectat automat prin păstrarea doar a primei apariții a nodului.

Avertismente (Warning)

1. Self-intersecting ways – Am întâlnit acest warning în cel puțin 2 cazuri: o alee dintr-un parc, care revine prin unele puncte (poate fi evitat prin împărțirea aleei în mai multe zone) și in cazul unei albii de râu (Siret). Și în acest ultim caz se poate evita prin împărțirea albiei în 2 zone distincte care să aibă una sau mai multe laturi comune (citiți mai jos despre ce avertisment va da Validator în acest caz).

2. Nodes with same name – Am întâlnit acest warning la benzinării ale aceluiași operator sau în cazul sucursalelor aceleiași bănci. În aceste cazuri am ignorat avertismentul.

3. Unnamed ways – E simplu de înțeles ce se întâmplă, dar câteodată e greu de aflat numele unei străzi, mai ales dacă ne folosim de Yahoo Imagery, fără a merge exact pe acolo.

4. Crossing ways – E unul din avertismentele care poate fi evitat ușor, dar care poate crea probleme aplicațiilor de routing. De obicei lipsește un pod sau conexiunea dintre 2 străzi nu este realizată corect.

5. Clockwise coastline – Regula de bază în crearea unei zone marcate ca ‘water’ este ca direcția să fie în sensul acelor de ceasornic, altfel pot apare probleme la etapa de randare. Atenție că avertismentul poate
apare și la insule, conturul acestora trebuind să fie invers acelor de ceasornic.
În JOSM nu trebuie decât să schimbați direcția, apăsând tasta ‘R’ după ce în prealabil ați selectat zona respectivă.

6. Similar named ways – De obicei avem 2 segmente de drum denumite diferit, dar diferențele sunt foarte mici (în general diferă utilizarea diacriticelor). Rămâne la latitudinea utilizatorului să păstreze doar unul dintre nume dacă este cazul.

7. Untagged ways – drumuri care nu au nici o proprietate. Eu am lăsat intenționat astfel de drumuri când am intrat doar 5 metri pe un drum, ca după aceea să întorc, deci nu știu nimic despre acel drum, clasificare sau nume. Nu recomand ștergerea acestor segmente, poate doar etichetarea lor cu k=”fixme”, v=”motivul pentru care considerați că sunt necesare modificări”. Exemple: http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Key:fixme. Sau puteți utiliza k=”note” v=”FIXME motiv”

Altele (Other)

1. Overlapping ways – este un warning care de obicei este fals. L-am întâlnit în următoarele condiții: a) parcare aflată chiar lângă drum, fără a fi demarcată, și care reutilizează punctele care formează strada; b) zone alăturate din albia unui râu, care au cel puțin o latură comună – vezi avertismentul ‘Self-intersecting ways’. În ambele cazuri eu l-am ignorat dar e posibil ca uneori să fie valid.

2. Overlapping highways – vezi 1

3. Overlapping railways – vezi 1

4. Untagged and unconnected nodes – noduri care pot fi eliminate dacă cunoașteți zona și nu există nimic acolo. Altfel pot fi păstrate, poate cineva știe ce există de fapt acolo. Eventual poate fi contactat userul care a creat nodul și întrebat care e rostul lui acolo (poate a uitat să adauge proprietățile)

Daca ați mai găsit alte erori/warning-uri puteți să le descrieți în comentarii. La fel si cu întrebările, sunt binevenite.

3 răspunsuri

  1. ma bucur ca ai facut acest tutorial. Am inceput si eu sa contribui la Open Street Map . Sper sa nu devina un proiect mort , am adaugat strazile si paraurile la 2 sate si peste 100 de blocuri si stradute in bucuresti 🙂

  2. OSM creste exponential din 2005 incoace, nu cred ca avem de ce sa ne temem. Ideea de open source va atrage cu siguranta multi contribuitori in continuare, chiar daca Romania are de suferit in aceasta privinta.

  3. Fata de Bing, Google are hartile mult mai noi (actualizate foarte recent) ceea ce face mult mai usor de editat harta . este foarte greu sa editezi pe harta de la Bing deoarece s-au construit multe blocuri si drumuri prin oras aici ma refer la Constanta si nu numai. Ai vreo idee cand o sa actualizeze si Bing hartile sa avem si noi parte de ele ?

Lasă un comentariu