Tutorial I: trasee GPS, editorul online (Potlatch)

După o pauză cam mare datorată unei gripe rebele continui prezentarea proiectului OpenStreetMap.Am să încep să prezint mai în detaliu cum puteţi contribui în cadrul proiectului OpenStreetMap. Să le luăm pe rând:

1. Importarea traseelor pe serverul OSM

OpenStreetMap pe lângă reţeaua de puncte şi străzi care este vizibilă utilizatorului conţine şi o întreagă colecţie de trasee GPS. După ce aţi înregistrat un traseu folosind aplicaţia de navigaţie a PDA-ului/smartphone-ului dumneavoastră, îl puteţi exporta în format .gpx şi mai apoi îl puteţi încărca pe site-ul www.openstreetmap.org.

Pentru aceasta este nevoie să aveţi un cont pe acest site. Mergeţi pe pagina ‘GPS traces’ unde puteţi vedea ultimele trasee încărcate. Daţi click pe linkul de sus ‘See just your traces, or upload a trace ‘ şi apoi vă puteţi loga (sau crea un cont dacă nu aveţi deja unul). În pagina următoare selectaţi fişierul exportat, scrieţi o descriere (preferabil în engleză) şi adăugaţi câteva tag-uri (recomand măcar oraşul şi ţara, eventual oraşele principale de pe traseu dacă acesta parcurge mai multe). Bifaţi ‘Public’ dacă doriţi ca traseul să fie vizibil tuturor utilizatorilor, altfel doar dumneavoastră îl veţi putea vedea.

După apăsarea butonului ‘Upload’ traseul este încărcat într-o coadă de aşteptare (ca în comunism dom’le 🙂 ), de unde va fi prelucrat şi transformat în puncte care pot fi vizibile pe hartă atunci când editaţi. Timpul de prelucrare este în jur de 15 minute, depinzând de numărul de trasee aflat în aşteptare.

2. Editorul on-line

Este prima unealtă de editare către care se orientează un utilizator începător. Este de fapt o aplicaţie scrisă în Flash (deci veţi avea nevoie de plugin-ul pentru Adobe Flash Player), care a evoluat foarte mult în ultima vreme. Am prezentat mai jos (în mare parte folosind informațiile de pe Wiki) principalele modalităţi de utilizare:

Mișcarea pe hartă:

  • trageți de hartă ținând apăsat butonul stânga, sau utilizați săgețile.
  • folosiți iconițele din colțul din stânga sus pentru a face zoom.

Crearea unei noi străzi:

  • click pe hartă pentru a începe o nouă stradă.
  • apoi faceți click succesiv pentru a crea punctele intermediare. Dacă ați făcut o greșeală puteți apăsa tasta Del.
  • pentru a încheia strada utilizați dublu-click, sau apăsați Enter; sau dacă e vorba de un sens giratoriu dați click pe punctul de start pentru a închide bucla.

Folosirea informațiilor din fundal:

  • pentru a afișa imaginile din satelit provenite de la Yahoo puteți utiliza al patrulea buton din stânga jos (cel cu bifa) și apoi puteți selecta din meniu.
  • pentru a afișa traseele GPS pentru zona curentă utilizați butonul GPS (aflat în stânga jos, lângă cel cu bifa).
  • pentru a afișa doar traseele proprii tineți apăsat Shift în timp ce dați click pe butonul GPS.

Dacă ați făcut o greșeală:

  • apăsați Del în timp ce desenași pentru a șterge doar ultimul punct.
  • apăsați Esc pentru a șterge întreaga stradă.

Editarea unei străzi existente:

Faceți click pe stradă pentru a o selecta.

Pentru a muta un punct:

  • trageți de el în direcția dorită.

Pentru a insera un punct nou:

  • țineți apăsat Shift și faceți click pe locația dorită.

Pentru a șterge un punct:

  • click pentru a-l selecta, apoi apăsați Del.

Pentru a extinde o stradă:

  • dați click pe primul sau ultimul punct pentru a continua de acolo.
  • adaugați puncte intermediare ca și în cazul unei străzi noi.
  • pentru a încheia strada utilizați dublu-click, sau apăsați Enter; sau dacă e vorba de un sens giratoriu dați click pe punctul de start pentru a închide bucla.

Apoi faceți click oriunde pe hartă pentru a deselecta strada curentă. În acest moment datele sunt salvate în baza de date OSM.

Împărțirea unei străzi în două, unirea unor străzi, intersecțiile:

Pentru a împărţi o stradă:

  • selectaţi strada (Textul din partea stânga jos trebuie să fie ‘Way’).
  • selectați apoi punctul unde doriți împărțirea (Textul din partea stânga jos trebuie să fie ‘Point’).
  • apăsați iconița cu foarfecele sau apăsați tasta ‘X’.

Pentru a crea o intersecție:

  • creaţi strada în mod normal.
  • când cursorul va fi peste o altp strada, punctele se vor colora în albastru.
  • dați click pe unul din puncte, sau oriunde altundeva pe stradă pentru a crea interseţia.

Pentru a uni două străzi:

  • creaţi strada în mod normal.
  • când cursorul va fi peste o altp strada, punctele se vor colora în albastru.
  • țineți apăsat Shift și dați click pe punctul de început sau sfârșit al celeilalte străzi.
  • sau dacă străzile deja se intersectează selectați una și apoi ținând apăsat Shift dați click pe cealaltă.

Puncte de interes (POI):

Pe lângă editarea și crearea de noi străzi puteți adăuga puncte care nu fac parte din acestea: magazine, hoteluri, bănci, oficii poștale și multe altele.

Crearea unui POI:

  • dați dublu click pe locația dorită. Va apare un punct mai mare și verde. Apoi este necesar să adăugați proprietăți (tag-uri) pentru acel punct. Pentru aceasta aveți la dispoziție o serie de presetări, sau puteți să adăugați fiecare proprietate în parte.

Editarea unui POI:

  • folosind mouse-ul, trageși punctul pentru a-i schimba locația.
  • apăsați ‘Delete’ pentru a șterge punctul.

Editarea tag-urilor:

Informațiile de pe hartă trebuie să poată fi diferențiate cumva, să nu pară doar un set de linii identice. Astfel puteți asocia proprietăți (tag-uri, atribute) fiecărui element de pe hartă.

Fiecare proprietate este formată dintr-o cheie și o valoare. Pentru o stradă importantă putem avea cheia ‘highway’ (pentru a arăta că este vorba de o stradă) și o valoare, ca de exemplu ‘primary’ pentru a arăta tipul/importanța străzii. Pentru un canal cheia va fi ‘waterway’ și valoarea ‘canal’. Puteți asocia oricâte proprietăți fiecărei străzi sau fiecărui punct.

Modul de utilizare a acestor proprietăți este prezentat în detaliu pe pagina http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Map_Features. O discuție despre modul de utilizare a acestora la nivelul României este începută aici: http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Talk:Ro:Map_Features.

Utilizarea presetărilor:

  • dați click pe iconița cu mașina până când ajungeți la categoria dorită: Click the ‘car’ icon until it reflects what you’re editing: stradă, potecă, pistă de ciclism, localități, atracții turistice, etc.
  • alegeți o presetare din meniul alăturat.
  • completați valorile pentru ‘name’ sau orice altă cheie necesară.

Modificare manuală:

  • pentru a modifica o proprietate puteți să editați valoarea atașată.
  • pentru a șterge o proprietate este necesar să ștergeți valoarea atașată.
  • pentru a adăuga o proprietate folosiți butonul ‘+’ din partea dreaptă jos, apoi completați cheia și valoarea asociată.

Utilizarea traseelor GPS:

Dacă ați încărcat trasee GPS folosind instrucțiunile prezentate mai sus puteți să le folosiți în procesul de editare.

Afișarea traseelor GPS:

  • apăsați ‘G’ pentru a afișa toate traseele încărcate pentru zona curentă.
  • apăsați Shift+’G’ pentru a afișa doar propriile trasee.

Recuperarea în cazul unei erori:

Dacă ați făcut o greșeală în timpul editării puteți să modificați înainte de a fi salvată pe server, sau puteți să anulați toate modificările asupra obiectului curent apăsând ‘Esc’. Dacă totuși greșelile au ajuns pe server aveți posibilitatea să vă întoarceți la o versiune anterioară.

Pentru revenirea la o versiune anterioară:

  • selectați obiectul și apăsați ‘H’ (de la ‘History’).
  • va apare un meniu care prezintă toate momentele în care obiectul a fost salvat și de către cine.
  • selectați versiunea dorită din meniu și apăsați butonul ‘Revert’.

Pentru a restaura un obiect șters:

  • apăsați ‘U’ (de la „undelete”).
  • toate obiectele șterse vor fi afișate pe hartă utilizând un roșu aprins (toate aceste obiecte roșii sunt considerate inițial blocate)
  • selectați obiectul pentru restaurare și eventual modificati-l dacă este necesar.
  • deblocați obiectul dorit prin apăsarea lacătului de lângă numărul obiectului (stânga jos).
  • apăsați într-un alt loc pe hartă pentru a deselecta obiectul și a salva modificările pe server.

Sper să vă fie de folos acest prim tutorial. Sper ca în curând să am timp să scriu un tutorial ceva mai avansat despre editorul offline (JOSM). Până atunci puteți să vă aruncați o privire și pe Întrebările Frecvente de pe OpenStreetMap

6 răspunsuri

  1. salut. Super micul tutorial. Intrebarea mea e urmatoarea, poate ma poti ajuta. Am exportat din igo 2006 un traseu in fisier gpx dar daca ai fac upload pe OpenStreetMap primesc un mesaj de eroare pe mail si nu imi incarca traseul.

  2. Pentru a te putea ajuta am nevoie de mai multe amanunte, pentru asta ti-am trimis un mail. Deasemenea poti incerca sa incarci traseul in editorul offline JOSM, care permite sa incarci fisiere GPX. Poate functioneaza, sau macar iti spune mai multe despre erooare.

  3. Ms pentru tutorial….abia astept sa primesc si eu GPS-u si o sa ma pun putin pe desen in regiunea Oradiei….ms 😉 and keep up the good work guys

  4. Ciao

    Doar o mică precizare. La mine deplasarea se face trăgând de ea cu butonul stâng apăsat, atât sub Linux cât şi sub Windows, folosind Iceweasel/Firefox. Cel puţin sub Linux butonul din dreapta nu merge. Eşti sigur ca e vorba de butonul din dreapta?

    Günter

  5. Intradevar e o greseala de-a mea, nu cred ca butonul dreapta a putut fi folosit in Flash. Am editat. Multam!

  6. Fain tutorialul.

Lasă un comentariu