Cetatea Dinogeția

Acum un pic mai bine de un an de zile ne-am gândit că ar trebui să facem o plimbare prin Dobrogea, și să vizităm câteva dintre cetățile și mănăstirile din zonă. Așa că într-o zi de octombrie 2008 am luat 2 prieteni și am plecat o zi prin nordul Dobrogei. Prima țintă: cetatea Dinogeția.

La câțiva kilometri după ce ai coborât de pe bac, înainte să intri în pădurea de salcâm de la Garvăn, pe parte stângă se văd ruinele cetății, care sunt impresionante de la distanță. Am lăsat mașina într-o parcare amenajată pe drumul național 22E (I.C. Brătianu – Garvăn) și am mers câteva minute pe un drum de țară până la cetate. Ajunși la primul indicator am fost întâmpinați de o liniște totală, așa că am mai mers cateva zeci de metri până la la a doua poartă unde erau destul de vizibili 2 câini care ne-au tăiat un pic din avânt. În cele din urmă a apărut și cel despre care am aflat ulterior că este paznicul șantierului care ne-a spus că putem intra fără probleme. Cu un pic de emoție am deschis poarta și am intrat cu ochii ațintiți spre câini. Din fericire au fost pașnici, ba chiar nu s-au supărat să le facem câteva poze🙂

Începutul nu a fost chiar așa de bun, pentru că am aflat că profesorii care lucrau pe șantierul arheologic și care știau totul despre cetate nu sunt prezenți. Dar continuarea a fost surprinzătoare: paznicul ne-a oferit un pliant, ne-a spus că taxa de vizitare este de 2 lei/persoană și apoi a început povestea. Ținând cont că tatăl lui fusese paznic din anii ’60 până prin ’90, și de atunci el se ocupa de întreținerea șantierului, ne-a putut oferi extrem de multe informații despre cetate și despre lucrările care s-au făcut pentru a scoate la suprafață această cetate.

Am început cu o vizită la termele romane aflate în partea de sud-est a cetății și care sunt într-o stare extraordinară. Este extrem de ușor să identifici fiecare încăpere prezentă pe planul tipărit precum și canalele prin care era adusă apa.

Termele romane

Termele romane

Termele romane

Termele romane

Termele romane - canal de scurgere

Termele romane - canal de scurgere

Apoi am intrat în cetate prin poarta aflată între turnurile 2 și 3 (în total sunt 14) și am început cu vizitarea bazilicii al cărei forme sunt ușor de identificat privind configurația zidurilor. Cred că lucrul care m-a impresionat cel mai mult este piatra ce a stat la ușa bazilicii și pe care se observa urma zăvorului.

Poarta din sud-est

Poarta din sud-est

Piatra de la ușa bazilicii

Piatra de la ușa bazilicii

A urmat o scurtă privire spre turnul 1 ce tocmai fusese refăcut apoi am trecut spre turnurile 4, 5 și 6 unde am făcut și câteva poze spre Galați care într-o zi senină ar trebui să fie ușor vizibil. În acea zi cu greu puteai să observi în fundal blocurile de pe faleză. Lângă turnul 6 a fost descoperit „Domus”, zidurile care au format cîndva casa unui aristocrat, iar mai apoi poți observa „Praetorium”, locația garnizoanei. În apropiere s-au păstrat câteva amfore pentru păstrarea și măcinarea grânelor, în unele din acestea putându-se observa pietrele care erau folosite la măcinare.

Turnul 1 - refăcut

Turnul 1 - refăcut

Domus - casă de aristocrat

Domus - casă de aristocrat

Amforă pentru păstrarea grânelor

Amforă pentru păstrarea grânelor

Piatră pentru măcinare aflată într-o amforă

Piatră pentru măcinare aflată într-o amforă

Am trecut apoi repede pe lângă turnurile din partea de nord-vest și am terminat vizita cu turnurile refăcute 10 și 11 (precum și porțiunea de zid dintre acestea). La final nu ne-a fost ceruți banii pe bilete, ci am fost rugați să contribuim cu cât dorim folosind cutia de donații. Mi-ar place ca în mai multe locuri să poți face așa ceva, cred că atât șantierele cât și cei care le vizitează ar avea de câștigat.

Turnurile 10, 11 și o porțiune de zid refăcută

Turnurile 10, 11 și o porțiune de zid refăcută

La plecare ne-am luat la revedere de la paznic și ne-am îndreptat spre celelalte destinații ale zilei. Concluzia acestei vizite nu poate fi decât una singură: mergeți cu încredere la cetatea Dinogeția. Dacă nu vă așteptați să vedeți un castel, și vă place să vă lăsați imaginația să zboare cu siguranță nu veți fi dezamăgiți.

Lasă un răspuns

